Bezmléčná dieta? To nezvládnu!

,,Bez mléka? To nezvládnu!“ pomyslela jsem si, když tehdy přišla poprvé u pediatričky řeč na suspektní alergii na bílkovinu kravského mléka a v duchu jsem si představovala ten makový závin, který mi ráno přinesla tchýně. Lékařka mi doporučila najet na bezmléčnou dietu pokud chci i nadále kojit. A to já jsem chtěla, a moc.

Byla jsem zvyklá studovat složení potravin kvůli jejich kvalitě, ale nikdy jsem se nezaměřovala na alergeny, vzhledem k tomu, že sama žádnou alergií netrpím. Jaké zklamání pro mě bylo, když jsem zjistila, že mléko v nějaké podobě se přidává snad do všech potravin včetně pečiva a cukrovinek. Místo obvyklých 45 minut jsem v obchodě trávila 2,5 hodiny a odjížděla jsem s poloprázdným vozíkem a stresem co další den budu zase jíst.

Dieta nezabírala

K mému zklamání se výsledek diety nedostavoval tak rychle jak jsem si představovala, syn měl dál potíže s bolestmi bříška, které ho často trápily. Během dne jsme s manželem otočili několik způsobů na úlevu bříška a vždycky jsme doufali, že nějaký z nich zabere. Nechtěli jsme používat kapičky na bolesti bříška, které jsme měli doma pouze jako poslední variantu když už to jinak nešlo.

V plence jsem stále nacházela zelenou vodu s hlenem. I ekzém a zahlenění nadále přetrvávalo. Jediné co zmizelo byly nitky krve a opruzeniny. Byla jsem vystresovaná a brzy jsem se dostala do stavu, kdy jsem se bála cokoliv sníst. Vzhledem k tomu, že dieta nepomáhala, musela jsem se do problematiky alergie na bílkovinu kravského mléka  ponořit hlouběji a začala jsem vyhledávat veškeré dostupné informace o alergiích, nejen v českých zdrojích. Také jsem syna objednala na alergologii, kde jsme dostali termín až za 2 měsíce. Musela jsem se tedy spolehnout sama na sebe, napojení na miminko a na svůj instinkt.

Hledání dalších alergenů

Jako další alergen jsem ze svého jídelníčku vyřadila sóju a vejce. Musela jsem se smát své pošetilosti, když jsem si myslela, že bez mléka to nezvládnu. Věřili byste tomu v kolika potravinách je vejce nebo sója? Musela jsem  znovu kompletně přehodnotit jídelníček a věřte nebo ne, moc potravin v něm nezůstalo. Takže jsem měla vyřazené všechny nadýmavé, kořeněné, mléčné, vaječné a sojové potraviny. Ufff..

A po několika týdnech na této dietě přišlo zlepšení – zmizel ekzém a stolice už nebyla tak vodová a zelená jak brčál. Dokonce se synovi uvolnil nosánek, takže už jsem neměla pocit, že má stále rýmu. Zkoumání pleny ale pro mne stále zůstávalo strašákem a pořád jsem se stresovala co tam zase příště bude.

Vzpomněla jsem si, jak jsem před lety vedla deník, když jsem řešila alergii u naší fenky, abych vysledovala problematické potraviny. Začala jsem si tedy vést deník i teď, abych identifikovala vše, co synovi nedělá dobře. Díky tomuto deníku se můj jídelníček opět zúžil.

Čemu se tedy vyhnout, když nemůžu mléko?

Pokud jste na začátku své bezmléčné cesty, jako jsem i já byla tenkrát, je pro Vás důležité vědět, co hledat ve složení potravin. Opravdu poctivě čtěte etikety všech produktů. U pečiva bývají alergeny napsané na štítku s cenovkou a kompletní složení potravin Vám musí poskytnout na požádání. Pro Vás bude důležitý hledat alergen č. 7 (a pevně doufám, že u něj i skončíte a nebudete muset vyřazovat ze svého jídelníčku další potraviny).

  • jakékoliv evidentně mléčné výrobky (smetana, máslo, sýr, mléko, jogurty aj.) – pozor, nesmíte ani produkty bez laktózy!
  • syrovátka
  • kasein, kaseinát
  • mléčný protein
  • laktoglobulin, laktalbumin

Pozorně prostudujte i složení léků, které užíváte, nebo které dáváte miminku. Např. probiotika/laktobacily velmi často obsahují mléčné složky. Upozornění na alergeny musí být vždy uvedeno na obale a pro lepší orientaci spotřebitele, je také tučně zvýrazněno.

Pokud nekojíte, nebo kojíte jen částečně, je potřeba přejít na specializované umělé mléko. Umělá mléka běžně dostupná v drogeriích a supermarketech nejsou při této diagnóze vhodná, o čemž věřím, že Vás informoval již pediatr.

Zvládla jsem to já, zvládnete to taky!

Zpočátku jsem myslela, že nezvládnu nejíst mléko a nakonec jsem měla delší seznam potravin co nemůžu, než můžu. A zvládla jsem to! A Vy to zvládnete taky. Ano, je to nezvyk, diskomfort, stres, kolotoč přemýšlení co jíst.

Nemůžete (s klidem) do restaurace. Při přípravě jídla se můžete spolehnout jen sami na sebe, protože každá dietní chyba Vás může posunout zpět na několik dní až týdnů. Ale když se podíváte na toho Vašeho drobečka, tak víte naprosto jistě, že Vám to za to stojí. Že každý odmítnutý chlebíček, bábovka, svíčková a jiné Vaše oblíbené pochutiny nejsou víc než spokojenost Vašeho děťátka.

Takže pokud je jediná problematická potravina mléko, je to na jednu stranu spíše výhra (i když to teď zní třeba tragicky). 🙂

A moje rada na závěr: buďte trpělivá a věřte si. Tento blog jsem začala psát pro Vás, abyste věděla, že v tom nejste sama!

Držím palce.

 

Mám za sebou nelehkou cestu v boji s alergií na mléčnou bílkovinu u svého syna a díky tomu pomáhám maminkám a rodinným příslušníkům, jak se s ABKM a dalšími přidruženými alergiemi vypořádat tak, aby jejich děťátko bylo spokojené a zdravé. Můj příběh si přečtete zde >>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.